21 March 2011

Masalah apabila berumahtangga

Posted by MamaShiLa at 11:12 AM
Kalau belum berkahwin
Ramai org concern dan bertanya
"Bila nak merasa makan nasi minyak?"

Kalau dah kahwin dan belum ada rezeki menimang anak
Ramai org concern dan bertanya
"Dah ada isi ke?"
"Bila nak timang baby?"
"Merancang ke?"

Kalau dah kahwin, ada anak yang sudah kanak-kanak
Ramai org concern dan bertanya
"Bila nak ada adik baru?"

Tapi yg berlaku kat daku
Sewaktu kenduri kahwin baru-baru ni
Seorang kenalan yang dh lama tak jumpa dan tiba-tiba menyapa

"Beghehi sunggoh! tadok kije lain ke?"
Translation = "Sukanya buat anak! Macam takde kerja lain nak buat ke?"

Aku senyum kambing biri-biri je...
Sambil hatiku menjawab 
"Ade banyak kerja..buat susu anak, cuci toilet, cuci pinggan, masak nasi, susun kasut, lap meja, iron tudung, iron baju anak, kemas katil dan macam-macam lagi"

Tapi jauh dalam hati sungguh aku terasa

Malu ke aku mengandung lagi?
Malu ke aku nak ada anak ramai?

Aku tak rasa malu lansung!!


Mokcik google

Sekadar berkongsi pengalaman
Peringatan untuk diri sendiri dan yg sudi membaca

Lepas ni beringat dan berfikir untuk mengeluarkan sesuatu perkataan
Mungkin niat kita nak bersenda gurau mengeratkan hubungan
Tapi jangan sampai ada hati yang terasa
Mokcik google



Cheers!

8 comments:

ashra on March 21, 2011 at 2:39 PM said...

la ye ke shila?makcik tua ke?kalu tua,jgn amik hati sgt..

kalu muda sebaya kita,lempangkan aje..hehe.aku dgr pun marah..at least ko anak nak masuk tiga,blaja tinggi.hehe..

aihhh..sabo je la..

farah fauzi on March 21, 2011 at 2:53 PM said...

ishh..bawa bersabar deh..dia tak tahu yang mu sebenarnya tengah menambah rezekikan..hehe..harta tuh..

W.R.W.A on March 21, 2011 at 4:57 PM said...

hehhe...ada jugak yg cenggitu..haish..payah nak kene sokmo manusia neh... sbb itu lebih baik diam dr berkata2... xper shila... u know what best 4 ur family ..

fara on March 21, 2011 at 7:40 PM said...

lar ade jugak yang bertanya gitu. Allah dah bagi rezeki dapat anak, apa salahnya kan. dia jeles lar tuu. hikss

student said...

hurm... ble bace entry ni. trngt plak diri sendiri yg kdg2 terlepas ckp n bt org lain terasa. or kdg2 rase ckp cam bese je tp ade je yg nak jugak terasa ati.haha.opss! takpelah, yg pntg, kita hepi n tu mmg yg kite nak. :)
hope ur wish about the baby's gender may come true.

Iryani Noor on March 23, 2011 at 5:38 PM said...

haisyhh aku nie yg jeles tgk member2 beranak ramai.... nie teringin nk tambah lg nih... ngehehehehe.....
biasa la shila, mulut org kn.. ikut suke je nk ckp apa... maaf kn je la org mcm tu...

ninieZUERYANNIE on March 23, 2011 at 9:51 PM said...

Hmmm tulaa.. Org tuh mesti rs nk bergurau aka bermesra ngan ko, tp die x sedar die dh termenyinggung prsaan ko.. Riso gk tkut jd cmtu.. Excited sgt bgurau smpai x berpagar ayt2 kuar dr mulut.. Ish ishh

Cik Nur on January 9, 2013 at 4:28 PM said...

Ermm..manusia..macam tulah..!
bila tak kawin lagi..ditanya2 bila2..
bila dah kawin di tanya pula pasal anak..
dah ade ank...tnya bila pula nak tmbah...

bila anak ramai pun salah...
kadang tfikir juga, apalah yg akan buat hati mereka yg bertanya tu puas...

apapun, abaikan je org mcm tu..

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Mama Shila Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | Best Kindle Device