12 August 2011

Pengalaman bersalin

Posted by MamaShiLa at 2:30 PM
Akhirnya ku rajin mengupdate!
After 14 days...
I know its not my first baby 
But it takes some times to adapt with the new environment
New baby in the house + 2 growing kids [and they are BOYS!]
Phew!!

Alhamdulillah
Syukur 
Bersalin anak ke-3 sudah sempurna 14 hari
Ya allah..
Dah tiga anakku!!!

Untuk entry kali ni aku nak cite pasal experience on giving birth to my 3rd one
Aku penah cite sblm ni experien 2 org hero malaya yang selamat dilahirkan secara normal atau doktor panggil SVD (apa maknanya korang cari sendirik!)

Due aku 27/7 yang lepas
Aku pegi check-up spt biasa
Gyane suh aku bersalin esok hari nya dan aku harus diinduce
Tanpa aku tanya kenapa nak kena induce aku setuju aje..
Segala perasaan takut scary mary dah melanda 
Sbb aku byk dgr experien org cakap sakit gilos kalau induce ni..
sakit induce x sama mcm regular contraction
pengalaman kakakku sendiri 3 org anak kena induce
Fuhh..cukup menseriaukan aku

Malam tu aku kacau semua kawan aku
Tanya experien dorang
Tak cukup dgn tu aku sobey kat google plak
Adoyai ketakutan menjadi-jadi...
Aku rasa 2/10 je kawan aku cakap OK!!
Yang lain semua cakap MERANA!!!
Aku tau aku overconcious
Hubby cakap "tulah banyak sgt buat research...kang dah takut segala bagai"
Yang paling penting malam tu aku tidur x brp lena dgn bacaan doa bagai mohon permudahkan segalanya

Esoknya, 28/7/2011
Pagi aku bersiap cam biasa
Kuar hubby tanya nak makan apa
Aku cuma jawab nak makan banyak!
Hubby bawak aku makan sate
Sempat lagi aku gi jalan-jalan pasar tani beli barang keperluan
Kol 9.30 hospital call
Aku tak angkat!!
Sepatutnya aku pg hospital kol 9 pagi
Tapi dah terlewat skit n phone plak tinggal dlm kereta
Apalagi aku dah cuak dalam hati pikir..serius ke Doc Yusof (gynae) tu nak suh aku beranak jugak hari ni?

Melangkah ke hospital dalam keadaan segar bugar, sihat walafiat adalah sangat mencemaskan
Yelah kan..kalau la ada contraction dlm 30% ke..mmg nak sgt pg hospital kan
ini aku tak rasa apa-apa

Sampai-sampai je nurse aku aku masud bilik 205 (bilik sama warded maktu iman dulu)
tukar baju n terus suh aku ke LR
Aku rasa baru je jap tadi aku enjoykan diri gi pasar tani (walaupun pasar tani je...)
haha
Tepat kol 10.30 pagi aku diinducekan dos pertama
Nurse dtg borak2 ngan aku
Sbb dia kata muka aku nampak cemas cam nak beranak sulung
Yes...serius aku takut!
Nurse tu cakap dos utk induce dimasukkan 1/4
Masa ni aku x rasa pape pon
Aku siap buat live telecast kat fb
disamping sebuah buku (sempat baca buku tuk distract kesakitan walhal tak sakit lagi pon!!) dan bacaan doa tak lekang aku baca

Kol 1.30 Doc Yusof datang
tanya aku sakit tak
Aku plak boleh cakap blom la Doc
Lepastu dia cakap takpe kita bagi sakit lagi
Oh Doc..kot ye pon nak gurau jgnla cakap mcm tu
Huwaaaaaaaaaaaaa.....

Buat VE baru 2 cm..dah ada show..kuar darah
Dtg midwife yg sgt baik hati gosok-gosok sambil pujuk-pujuk takyah amik epidural
Dalam hati aku tak kira nak jugak!!!
Dalam pada tu aku dah rasa contraction dalam 40%
Still mild kan..
Boleh lagi aku borak2..senyum bagai..update status kat fb sambil mulut kumat kamit baca doa..

Doc jangka aku bersalin lepas asar
Dan tibalah waktunya lepas asar aku still menunggu 
Next VE kol 5
Sakit yang aku rasa boleh tahan aje..scale dalam 60%
Alhamdulillah...aku berjaya control breathing mengikut kata doc yusof la..
katanya kalau aku boleh control breathing aku takkan rasa sakit sgt

Kol 6 VE= 8cm
Alhamdulillah dah 8
Doc yusof cakap...nak epi ke?
Aku cakap tunggu dulu doc..
nak biar sakit sikit lagi
Doc cakap..tunggu apanya..nak beranak dah ni
Pastu dia tambah lagi...kan saya dah kata takyah epidural..


Doc Yusof cakap kalau rasa nak push bgtau dia
Tak sampai 20 mnt lepas tu 2 kali aku rasa contraction yg mcm nk meneran
Senang kata cam nak buang air besar la
Aku panggil Doc dalam kol 6.15 aku dah start push
Pushy agak payah aku rasa..
Entah kenapa
Aku x amik apa-apa drug even Petidin
Jadi segala kejadian aku sedar
Kalau amik drug kita akan rasa mamai-mamai
sedar tak sedar kan
tapi kali ni aku sedar...dari awal sampai akhir
 Kenapa aku rasa agak susah nak push
First thing sbb aku x amik apa-apa drug
So aku tak mamai
Contraction plak mild je aku rasa jadi aku macam tak berusaha sangat nak push
Second aku rasa sbb tak kena gunting jadi susah la sikit..kena berusaha sedaya upaya meneran..
Lepas tu kena marah ngan Doc
barulah aku bersungguh-sungguh 
Dalam 5 kali jugak aku push baru la baby keluar
Alhamdulillah


Baby boy weighted 2.98 kg
No epidural
No episotomi


Overall aku bersyukur kerana dipermudahkan urusan bersalin kali ini
Bagi aku breathing control banyak membantu dalam melawan sakit contraction
Aku bersyukur sgt x episotomi sbb pantang kali ni aku bpantang sendirian berhad
Mak aku hanya dtg kadang-kadang memandangkan ayah aku sakit
Alhamdulillah hubby n bibik banyak membantu


Just delivered!


Baby ini kunamakan Engku Ziyad yang bermaksud kelebihan
Dengan iringan doa semoga namamu akan membawa segala kelebihan dalam kehidupanmu kelak, wahai anakku...


Next entry aku nak cite pasal bibik buat hal...Insyallah next entry..tunggu!!


9 comments:

farah fauzi on August 12, 2011 at 2:42 PM said...

tak sabar nak baca kisah bibik buat hal tuh..hehe...by the way mama shila...tahniah...n luv you

ashra on August 12, 2011 at 2:44 PM said...

amin amin.hembus sket kat aku dimudahkan sakitnya..hehe.tak kira lah anak keberapa pun,aku mmg takut sakit.walaupun tak penah amik epi.setakat pethidine.hehe.emm,ko ada teknik ke ek?selain bernafas?cane ko teran,samapai tak koyak eh?

sbb aku anak kedua,850g je.of course lagi senang keluarkan.tak berjahit pun.ya allah,tau la kan nikmat tak berjahit ni?sehari dua dalam pantang pun rasa cam da lama je bersalin.mudah pergerakan.ingat,kalu diizin allah,nak gak bersalin tanpa koyak ni.

btw,aku belum cakap congrats tuk ko lagi.almaklumlah,takder fb..duk tunggu ko update blog je ni..congrats ye dear!

alhamudulillah..selamat semuanya..
syioknye da 3 anak.meriahkan..

doakan aku ye.aku nak masuk anak ketiga juga,tapi total dua je baru lah nanti.hehe.insyaallah,tahun depan.mudahan kali ni panjang umurnya.

InaAchik on August 12, 2011 at 2:49 PM said...

alhamdulillah... segala urusan dipermudahkan...

congratz kak...

assalamualaikum ziyad... :)

irmaputri on August 12, 2011 at 3:48 PM said...

1st: tahniah dikurniaan kan bb sihat+comel..
2nd: saketkan bersalin...huaaa aku xpndai push..nak kena blajar breathing control tu laaa..
3rd: camne ko ngn 3 hero...fuhhhh aku ni anak sorg pon xkeruan (almaklum xde pembantu) nasib bb sitter farrah tu pk sesanggat...
4th:cepat hapdet blog..aku buhsan
5th: ashra...aku doakan ko plak pasni ek...Amin...
6th: Ina achik ... kamooolah antara org yg aku doakan cepat2 dpt rezki...xkira la...dr bnih kamoo atau dgnn cara lain...5 org yg sentiasa aku remember/teringat2 ...sentiasa sayu..2 dh success...sabar kuncinye yee

Iryani Noor on August 13, 2011 at 9:19 AM said...

alhamdulillah, Allah permudahkan buat shila & baby... lain2 kan experience bersalin nie.. ada yg sakit berguling2, ada yg rilex je.. dulu yani amik induce gak.. sakit die masya-Allah mmg tak leh tahan.. mengigil2 tp bile tgk baby terus hilang sakit tu..

so caongratss & selamat berpantang beb... pasni makin meriah la rumah dgn 3 hero...

Hanis MY on August 13, 2011 at 2:18 PM said...

alhamdulillah dan tahniah! eh sama bday la dgn baby Ziyad

MamaShiLa on August 15, 2011 at 9:33 PM said...

Farah....dah update pasal bibik...mesti mu kejut baca tu...hihi

++++

Ashra...actually masa push tu..doc tu bukak kan maksud aku perkataan ngilunya dia korek korek..mcm dia bukak bukak..bagi luas bukaan supaya x terkoyak...mmg terasa la dia korek korek tu...lepas beranak aku rasa adalah lebih baik sakit masa tu dari nak terkepit n ngilu slps jahit kan...insyallah...aku doakan kau selamat menghadapi org baru dan semoga kali ini dpt bertemu kakaknya dgn sihat walafiat...amin...

++++

Ina...tq...semoga awak dimurahkan rezeki juga hendaknya!!

++++

Irma...tq...sakitnya bersalin semua sakit kan..tipulah kalau tak sakit lansung..tetiba kuar baby...doc tu ajar aku tarik nafas dalam-dalam masa contraction tu..pastu pikr benda lain..jgn pikir sakit..contohnya la..masa contraction tu...pikir nak gi shopping..pahtu tarik nafas dalam-dalam...lepas..tapi aku xdelah pikir nk pg shopping kan..cuma laki aku buat lawak manjang...bolehla distract kesakitan itu...

++++

Yani...tq...meriah sangat rumah...kalau papa dia bawak adam iman keluar xleh lama-lama..mama dia rindu plak hiruk pikuk kat umah ni...

++++

Hanis! happy belated b-day!!!! mintak-mintak baby Ziyad sweet macam Hanis jugak besar nnt...!!!

Ummi Jual Vitamin on August 24, 2015 at 12:00 PM said...

Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Kurangkan risiko di jahit selepas bersalin. Penting untuk ibu yang mengandung anak sulung, supaya nanti senanglah nak meneran. Baby besar pun tiada masalah.

adam on September 27, 2015 at 2:25 PM said...

Wife saya inshaallah May 2016 due. Hopefully wife selamat mengandung dan melahirkan 1st baby kami. Wife takde pengalaman seriau jugak dia bab2 bersalin ni dari pengalaman orang yang pernah bersalin bercerita padanya. Tapi dia tetap cari ilmu jugak supaya mudah untuk bersalin nnt. Doakan wife saya selamat.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Mama Shila Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | Best Kindle Device