30 August 2010

Ramadhan akan pergi..Syawal akan tiba

Posted by MamaShiLa at 11:45 AM
Hati tiba-tiba rasa sayu..mungkin kerana terdengar lagu raya yang berkumandang di radio...dan juga sudah 2 minggu suami tiada di sisi saya...jadi kedua-dua kemungkinan ini membuatkan hati rasa sayu...dan esok insyallah perasaan ini akan turn over bila suami pulang dan mendengar lagu raya bersama-sama...yeah...i love it!


Sayu juga kerana Ramadhan akan berlalu...Alhamdulillah saya bersyukur kerana masih dikurniakan tenaga dan kudrat untuk menunaikan ibadah puasa dan berterawikh pada malamnya...cuma Ramadhan kali ini tak byk kesempatan utk bertadarus..kerana terlalu sibuk dgn urusan duniawi lain...huhu..


Bacaan qunut sudah dibacakan dalam solat witir pada 15 terakhir Ramadhan...petanda Ramadhan akan meninggalkan kita dan Syawal akan tiba..cepatnya masa berlalu...suami akan pulang esok..perasaan sangat seronok...pada tahun lepas kami selalu bertawaf ke masjid-masjid sekitar untuk berterawikh...di awal Ramadhan lalu sebelum suami pergi kerja, kami tak sempat nak bertawaf masjid untuk solat terawikh kerana...kerana apa ye...hermm...kami selalu terlambat bersiap..kali ini bawa Engku Adam bersama-sama..pernah juga membawa Engku Iman..tapi Iman masih belum adapt dgn suasana masjid...Adam ok...sporting dan sabar menunggu sehingga habis solat tapi kadang-kadang ada juga dtg noty dia bila boring sgt...cuma nasib baik dia x buat bising atau rengek...yeay..Adam dah pandai sesuaikan diri dgn masjid. Alhamdulillah.


Menyambung kembali kes lambat bersiap..maka apabila tinggal 5 minit lg sebelum azan Isya'..kami baru nak bertolak dr rumah...jadi kami hanya sempat ke Masjid Wakaf Tembesu...masjid terdekat dengan rumah kami..kalau bersiap 15 minit awal sempatla nak ke bandar. Tahun lepas Alhamdulillah sempat juga merasa bersolat di Masjid Kristal, Masjid Ladang, Masjid UDM, Masjid Tok Ku (dekat ngan umah mertua) dan Surau Taman Purnama (dekat ngan rumah familyku)...esok suami akan balik...awal-awal lagi abg niat balik ni nak round masjid lagi...Insyallah..jadi azam untuk esok dan hari seterusnya sebelum Syawal...bersiap secepatnya...!


Persiapan Syawal...baju raya mama dan baju melayu suami dan anak-anak sudah disiapkan seawalnya..awal tahun lagi dah setel semua...cuma baju kasual anak-anak dan papanya belum complete lg...perancangannya weekend ni saya dan suami akan ke KL untuk membeli kelengkapan mana-mana yang belum lengkap lagi tu...Insyallah...


Hip hip...itu saja luahan perasaan buat kali ni..luahan ke? wakaka...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Mama Shila Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | Best Kindle Device